Självkänsla

Det är typ nu man ska skriva en lista över mål man ska ha över 2020. Men det behöver jag inte göra för att jag hittade en lista över mål för 2019. I den listan står typ ganska exakt samma saker som  jag hade skrivit om jag skrev en lista idag.
 
Några saker för att bli en ännu mer perfekt människa typ. Vilket en färskvara och ett ständigt jobb. Så vi fortsätter där. 
 
Näst på tur blir att göra en plan hur målen ska genomföras.  Blandannat så står det på listan att självkänsla och självförtroendet ska ökas. De två går lite upp och ner och varierar. Så det ska vi börja med.
 
Kör ni med! Speciellt en av er som läser det här. Varje dag ska vi skriva en lista med:
 
3 saker vi är nöjda med hos oss själva. 
3 saker vi är tacksamma över.
 
 
Sedan är det egentligen meningen att man ska skriva tre saker man vill ha hjälp med. Det får ni känna själva om ni vill ha med det eller inte. Poängen är att skriva det här på kvällen så man inte ska grubbla på hjälpsakerna medan man ska sova. Men samtidigt kan jag tycka att hjälp sakerna är ett sätt att klanka ner på sig själv i och med brister man själv anser att man har.
 
 
Bra listan idag:
¤ Jag var duktig och gick upp innan hunden väckte mig. Istället för att chansa på att klockan var onödigt tidigt.
 
Alltså det här är ju skitsvårt när man inte har tränat på ett tag!!

¤ Jag är extremt duktig som börjar med det här igen!! (jo helt klart fusk)

¤ Jag är duktig som bloggar.
 
¤  Jag var snäll som lät Ida få tillbaka tven som jag stal ifrån Ida när jag var hemma hos mina föräldrar.
 
Jag får skärpa mig och göra det bättre i min skrivbok efter det här inlägget...
 
 
Tacksamhet listan:
¤ Jag är tacksam över att jag har mina dina djur.
¤ Jag är tacksam över att jag fick mat av min styvfar.
¤ Jag är tacksam över att choklad finns.
¤ Jag är tacksam över att jag inte är en tråkig människa som tar ner julpynt för tidigt.
 
Jag tror jag blivit mer tacksam efter mamma blev sjuk. Det känns ofta som jag skriver/säger "Jo det är eländigt pågrund av  xxx men jag är tacksam över yyy"
 
Till exempel så har jag hittat något att vara tacksam över när jag hostade i minst fyra timmar innan jag skulle sova (det har tack och lov gått över). Hostiga nätter var mysiga för att stora syter katt kom och kelade. Hon började jama och ska jag översätta det så sa hon nog "Du människan!! Jag hör att du är vaken, jag vill kela!!Människan??? Hör du mig?? Kela?" . Det var bara att svara så kom hon.
 
Hjälp listan:
¤ Att ta mig igenom mammas sjukdom. Den suger i mellanåt.
¤ Att fortsätta att jobba med självkänslan.
¤ Att se till att jag bokar ny tvätttid imorgon (ett exempel på varför jag är skeptiskt till hjälp listan)
 
 
 
 

Kommentera här: